Standard Kandungan | Menamakan dan menulis nombor 1 hingga 100. | |||
Standard Pembelajaran | Murid dapat menamakan dan menulis nombor 1 hingga 100. | |||
Objektif Pembelajaran | Di akhir pelajaran ini, murid-murid dapat: | |||
i. Menamakan nombor 1 hingga 100. ii. Menulis nombor 1 hingga 100 dalam angka. iii. Membezakan objek yang lebih banyak/kurang. | ||||
Alat Bantu Mengajar | Gambar rajah – Semut, harimau, burung, tembikai, Kad Angka -1,2,3, …9,10 | |||
Isi Pembelajaran | Strategi (aktiviti - pengajaran – pembelajaran) | |||
Mendengar dan menyebut (membaca) | (1) Mendengar dan menyebut (membaca). Seni kata lagu: Satu dua, adik jangan leka, Tiga Empat, bangun cepat-cepat, Lima enam, terus saja bersenam, Tujuh lapan, kemudian bersarapan, Sembilan sepulh, jangan suka mengeluh. (2) Guru tepuk tangan manakala murid mendenger dan mengira nombor tepukan. | |||
Menamakan kupulan pembilang mengikut nilai secara turutan | (1) Baca nombor 1 hingga 100 secara lisan daripada kad angka. (2) Ulang aktiviti di atas dengan menggunakan kad-kad gambar dengan angka. | |||
Menamakan kumpulan pembilang mengikut nilai secara turutan | (1) Guru melekatkan gambar rajah di papan hitam dan menyoal murid berapa unsur yang ada. (2) Ulang aktiviti di atas dengan menggunakan kad-kad nombor dan suruh murid sebut nombor yang dilihat dan kemudian lekatkan di sebelah kad gambar tadi. | |||
Menulis | (1) Guru mengajar murid menulis angka 1 hingga 100 di papan hitam. (2) Murid disuruh menulis angka 1 hingga 100 dalam buku latihan | |||
October 01, 2011
Ringkasan Mengajar Matematik Tahun 1
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment