| Standard Kandungan | Menamakan dan menulis nombor 1 hingga 100. | |||
| Standard Pembelajaran | Murid dapat menamakan dan menulis nombor 1 hingga 100. | |||
| Objektif Pembelajaran | Di akhir pelajaran ini, murid-murid dapat: | |||
| i.   Menamakan nombor 1 hingga 100. ii. Menulis nombor 1 hingga 100 dalam angka.  iii.  Membezakan objek yang lebih banyak/kurang. | ||||
| Alat Bantu Mengajar | Gambar rajah – Semut, harimau, burung, tembikai, Kad Angka -1,2,3, …9,10 | |||
| Isi Pembelajaran | Strategi (aktiviti - pengajaran – pembelajaran) | |||
|  Mendengar dan menyebut    (membaca) | (1)  Mendengar dan menyebut (membaca).   Seni kata lagu:  Satu dua, adik jangan leka,  Tiga Empat, bangun cepat-cepat,  Lima enam, terus saja bersenam,  Tujuh lapan, kemudian bersarapan,  Sembilan sepulh, jangan suka mengeluh. (2)  Guru tepuk tangan manakala murid mendenger dan mengira nombor tepukan. | |||
| Menamakan kupulan pembilang mengikut nilai secara turutan | (1)  Baca nombor 1 hingga 100 secara lisan daripada kad angka. (2)  Ulang aktiviti di atas dengan menggunakan kad-kad gambar dengan angka. | |||
| Menamakan kumpulan  pembilang mengikut nilai secara turutan    | (1)  Guru melekatkan gambar rajah di papan hitam dan menyoal  murid berapa unsur yang ada. (2)  Ulang aktiviti di atas dengan menggunakan kad-kad nombor dan suruh murid sebut nombor yang dilihat dan kemudian lekatkan di sebelah kad gambar tadi. | |||
| Menulis   | (1)  Guru mengajar murid menulis angka 1 hingga 100 di papan hitam. (2)  Murid disuruh menulis angka 1 hingga 100 dalam buku latihan   | |||
October 01, 2011
Ringkasan Mengajar Matematik Tahun 1
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
 
No comments:
Post a Comment